Kriisireguleerimine

Mikrokraadiprogramm sisejulgeoleku magistri õppekava alusel. Maht 21 EAP
Kõik ained toimuvad sügissemestris.

Eesmärk

Mikrokraadiprogrammis osalenul on oskused hädaolukorra riski- ja võimeanalüüsiks ning elutähtsa teenuse toimepidevuse riskianalüüsi rakendamiseks, samuti suutlikkus aidata kaasa ühiskonna valmisoleku tõstmisele erinevat liiki hädaolukordadeks; arendatud oskused meeskonnatöö-, analüüsi- ja informatsioonivahetuse osas ning kriisireguleerimise ja –juhtimise alal; arusaamine kriisikommunikatsiooni olemusest ja vajadusest, inimeste reaktsioonidest kriisiolukordades.

Sihtgrupp
Kõrgharidusega õppijad, kel on huvi või tööalane vajadus olla kursis kriisireguleerimise valdkonnaga ja/või kes soovivad hiljem sisejulgeoleku magistri õppekaval õpinguid jätkata.
Õpiväljundid

Moodul 1. Kriisikommunikatsioon ja -psühholoogia:

  • analüüsib juhtimisstruktuuridelt saadavat informatsiooni ja kriitilise sündmuse mõju avalikkusele, sh erinevatele sihtrühmadele; 
  • rakendab kriisikommunikatsiooni peamisi meetmeid;
  •  mõistab üksikisiku ja grupi stressi mõju otsuste langetamise protsessile kriisiolukorras ning oskab sellega arvestada kriisikommunikatsiooni korraldamise tervikprotsessis. 

Moodul 2. Kriisireguleerimine ja -juhtimine:

  • rakendab kriisireguleerimise üldisi ja õiguslikke aluseid, hädaolukorra seaduse ja selle rakendusaktide reguleerimisala nõudeid elulise juhtumi lahendamisel; 
  • rakendab ametkondade vahelise ja tsiviil-sõjaväelise koostöö ning laiapindse riigikaitse planeerimise korralduse põhimõtteid elulise juhtumi lahendamisel; 
  • oskab süstematiseerida erinevate etappide tegevusi koos tulemiga lähtudes erinevate juhtimistasandite otsustuspädevusest elulise juhtumi/ülesande lahendamisel. 

Moodul 3. Riskihaldus ja elutähtsa teenuse toimepidevus: 

  • teab riskijuhtimise termineid, põhimõtteid, protsessi, õigusakte, erinevaid riskianalüüsi metoodikaid ja riske ning riskikommunikatsiooni korraldust;  
  • rakendab hädaolukorra riskianalüüsi ja võimeanalüüsi metoodikat riskistsenaariumite hindamisel;
  • teab elutähtsate teenuste toimepidevuse korraldust,  elutähtsa teenuse toimepidevuse riskianalüüsi nõudeid ja metoodikat ning rakendab neid toimepidevuse riskide hindamisel. 

Moodul 4. Hädaolukorraks valmistumine:

  • analüüsib hädaolukordadeks valmisolekut reguleerivaid dokumente teooria põhjal ja teeb ettepanekud valmisoleku parendamiseks;
  • selgitab elanikkonna hädaolukorraks valmistumise meetmeid; 
  • koostab kriisireguleerimisõppuse kavandi arvestades hädaolukorraks valmisoleku planeerimise, koostöö ja õppuste korraldamise põhimõtteid ning elutähtsate teenuste toimepidevuse korraldust. 
Sisu

Moodul 1. Kriisikommunikatsioon ja -psühholoogia

  • Kriisikommunikatsiooni mõiste, põhimõtted, seosed kriisireguleerimise ja riskikommunikatsiooniga.
  • Kriisikommunikatsiooni regulatsioon Eestis, asutuste ülesanded kriisikommunikatsiooni korraldamisel.
  • Kriisikommunikatsiooni põhimõtted, peamised meetmed, etapid, planeerimine ja elluviimine. Meediasuhtlus.
  • Kriisikommunikatsiooni kanalid, sihtgrupid, sõnumite kujundamine, käitumisjuhised.
  • Teavitusgrupp ja rollid, infohaldus, uus meedia.  
  • Kriisikommunikatsiooni kaasuse analüüs.
  • Kriisikommunikatsiooni korraldus Saksamaal.
  • Kriitiliste sündmuste mõju avalikkusele, meediale ja sihtrühmadele. 
  • Meedia roll kriisiolukorras, meediaga suhtlemine. 
  • Kriisikommunikatsiooni kaasuse analüüs Saksamaa näitel. 
  • Traumaatilise kriisi etapid ning sekkumisviisid.
  • Psühholoogiline esmaabi (sh abistamine sündmuskohal).
  • Lein ja leinaga toimetuleku meetodid.
  • Traumajärgne stressihäire (PTSD). 
  • Hilisem psühholoogiline abi: kognitiivkäitumuslik lähenemine, debriefingu põhimõtted. 

Moodul 2. Kriisireguleerimine ja -juhtimine

  • Kriisiolukorra lahendamise üldised alused lähtuvalt õigusruumist ja lahendamise juhtasutuse ülesannetest. 
  • Analüüsi ja kriitiliste faktorite tuvastamine kriisiolukorra lahendamisel ning otsuste langetamisel. 
  • Erinevate juhtimis- ja otsustustasandite kirjeldus,  meeskonnas töötamisel põhimõtted ja juhtimisolukordade analüüsimine.
  • Erinevate kriisi etappide tegevuste süstematiseerimine erinevate juhtimistasandite otsustuspädevustest tulenevalt. 
  • Erinevad juhtimis- ja otsustustasandid,  meeskonnas töötamise põhimõtted ja juhtimisolukordade analüüsimine.
  • Kriisireguleerimine – julgeolekupoliitika – laiapindne riigikaitse. Kriisireguleerimise üldised alused. Hädaolukord ja kriis.
  • Kriisireguleerimine ja elanikkonnakaitse. Kriisireguleerimise ajaloost Eestis, kriisid 1991-2020. Kriisireguleerimist reguleerivad õigusaktid, nende liigendus. Hädaolukorra seadus – ennetamine, valmistumine, lahendamine. 
  • Erikorrad ja kriiside lahendamine. 
  • Muutuv maailm ja kriisireguleerimise väljakutsed.
  • Kriisireguleerimise juhtumianalüüsi seminar. 
  • Erikordade rakendamise seminar. 

Moodul 3. Riskihaldus ja elutähtsa teenuse toimepidevus 

  • Riskihalduse olemus ja mõisted. Õiguslik alus. ISO standardid.  
  • Erinevad riskianalüüsid. Riskianalüüsi tehnikad. Olulisemad riskid. Üleilmastumine ja kliimamuutused. Riskikommunikatsioon. 
  • Hädaolukorra riskianalüüs. Stsenaariumi loomine, tõenäosuse ja tagajärgede hinnang, võimeanalüüs.
  • Riskide maandamine. Ennetavate ja tagajärgi leevendavate meetmete kavandamine. Riskianalüüside kokkuvõte. 
  • Elutähtsad teenused. Elutähtsa teenuse toimepidevuse riskianalüüs. Toimepidevuse plaan. Teenuste ristsõltuvus. 

 Moodul 4. Hädaolukorraks valmistumine

  • Hädaolukorraks valmistumine. Hädaolukorra seadus ja hädaolukorraks valmistumise ülesanded. Hädaolukorraks valmisoleku võime hindamine. 
  • Sündmuste lahendamise korraldus Eestis ja juhtimisstruktuurid. Planeerimine ja hädaolukorra lahendamise plaanid. Asutustevaheline koostöö. KV ja KL kaasamise korraldus.  Elutähtsate teenuste toimepidevuse valmisolek. 
  • Kriisiõppuste regulatsioon Eestis. Põhimõtted ja juhendid. Õppuste planeerimine ja läbiviimine. Õppuse kavand. Hindamise põhimõtted ja hindamise korraldus. Olukorrateadlikkus hädaolukordadeks valmisolekul. SITKE tegevus hädaolukorraks valmisoleku vaates. 
  • Seminar – ametkondadevaheline koostöö ja vastutuse jaotus hädaolukordade lahendamisel. 
  • Elanikkonna hädaolukorraks valmistumine. Elanikkonnakaitse kontseptsioon. Riigikontrolli 2007 ja 2018 auditi järelmid – mida me oleme õppinud hädaolukordadeks valmistumisel? 
  • Seminar – õppuse kavandi koostamine; hädaolukorraks valmisoleku võime hindamine. 

Õppemeetodid: loeng, seminar, iseseisev töö.

Maht
546 ak/h
Kontakt
koolitus@sisekaitse.ee

Küsi pakkumist

Küsi pakkumist

Tärniga (*) märgitud kohustuslikud väljad.

Nõustun Sisekaitseakadeemia isikuandmete töötlemise põhimõtetega

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

1 + 17 =
Solve this simple math problem and enter the result. E.g. for 1+3, enter 4.